onsdag 29. juli 2015

BLI BEST

BLI BEST!

 Hørt det før? "Bli best", "bli en ener", "bli slank på 4 uker", bli toppselger
bli bli bli.....

Hva med NÅ?
 
 
Dette er absolutt gode mål og tydelige visjoner for fremtiden - og det å ha noe å rette og strekke oss mot er viktig for å leve livet vårt til fulle - når vi lever.
 
På den andre siden vekker slike uttalelser og titler litt bekymring hos meg - for hva skaper det av tanker og følelser hos de mange som i dag ikke ser dette som en mulighet, eller har prøvd - og ikke "lykkes" i følge dem selv?
 
Må vi - være perfekt og nr 1 for å være vellykket?
 
Stadig kan vi lese og høre om barn og unge som er stresset og sliter mentalt - voksne som møter veggen og blir stresset og utbrent.
Egne/andres forventninger, hva vi tenker andre forventer av oss, tidsklemmer, teknologi osv gjør at vi skynder på oss livsstilssykdommer.
 
Beste og sikreste måten å bli stresset og utbrent på - er å overse alle kroppens signaler om at det er på tide å stoppe opp et øyeblikk og ta turen innom styrerommet der du er styreleder og den som har siste ordet i beslutninger. 
 
- hva er dette? - hvordan forholder jeg meg til det som skjer? - hvilke valg kan være nyttig å se nærmere på? Gir jeg meg selv tillatelse til å gi slipp på det jeg ikke kan gjøre noe med?
 
Mindfulness er en ypperlig måte å være i livet på - enkel, konkret og praktisk kan vi gjennom trening mestre å møte livet slik det er - tiltross for hva vi har av utfordringer.

Skynde deg langsomt ;)



Bente



 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar